977 بازدید
اگر از کسی بپرسید چه چیزهایی یک نفر را به یک "شنونده ی بد" تبدیل می کند، معمولا افرادی را که حواسشان به تلفنشان پرت است یا در میان مکالمه بحث را عوض می کنند معرفی خواهند کرد. هر چند، اگر از آنها بپرسید که یک شنونده ی خوب چه ویژگی هایی دارد، پاسخ این سوال را کمی چالش برانگیزتر می یابند. حداقل، این چیزی است که کیت مورفی(نویسنده ی کتاب تو گوش نمی دهی) در تحقیقات خود یافته است. زیرا گفته است: من فکر می کنم که مردم تجربه ی بیشتری را با یک شنونده ی بد دارند تا یک شنونده ی خوب. پس چه چیزی شخصی را تبدیل به یک شنونده ی خوب می کند؟ در این رابطه کیت مورفی بینش خود را در مورد چگونگی مکالمه های معنی دار و سازنده به اشتراک می گذارد.
نقش خود را در برقراری ارتباط اصلاح کنید
همه ی ما از اهمیت اطلاعات مفید درباره ی یک ایده و قابلیت "ثابت کردن خود" در یک موقعیت خاص اطلاع داریم. اولویت دادن به صحبت کردن در برابر گوش دادن، لزوما تقصیر ما نیست (از جوانی چنین چیزی به ما آموخته شده است).
کیت می گوید: اگر این روزها درباره ی مدارس و دانشگاه ها تامل کنید، خواهید دید که هیچ دوره یا فعالیت فوق برنامه ای برای گوش دادن وجود ندارد. در واقع یاد نگرفته ایم که چگونه آن را انجام دهیم. برای اینکه مکالمه ی خود را باارزش تر کنید نقش خود را دوباره در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید: با توجه کردن، چه چیز هایی را می توانم جمع آوری کنم؟ با گوش کردن، یاد می گیرید و وقتی یاد می گیرید، اطلاعات گرانبها را جذب می کنید. کیت می گوید: وقتی شما صحبت می کنید، قرار نیست چیزی به معنای واقعی بدست آورید.
کودک درون خود را هدایت کنید
ما می توانیم از کودکان یاد بگیریم. کیت می گوید: "بچه های کوچک فوق العاده کنجکاو هستند و شنونده های خوبی می باشند. آنها همیشه در حال گوش دادن هستند و از شما سوالاتی می پرسند و سعی می کنند شما را بفهمند. هر چه مسن تر می شویم، تعصبات خود را بروز می دهیم و از بین رفتن این کنجکاوی ذاتی آسان تر می شود.
کیت می گوید: اگر یک چیز باشد که من به عنوان یک روزنامه نگار یاد گرفته باشم، این است که هر کس، داستانی برای گفتن دارد. اگر کسی خسته کننده به نظر می رسد یا ارزش برای وقت گذاشتن ندارد، واقعا بستگی به شما دارد. وقتی به پایان یک مصاحبه می رسم و این موضوع را احساس می کنم، آن را از کم کاری خودم می بینم. " کیت توضیح می دهد: " به موجب طرح سوال، شما در جواب سوال سرمایه گذاری می کنید. پس واقعا باید به خودتان انگیزه دهید تا شنونده باشید"
خودت را بشناس
نکات ریز را یادداشت کنید
در پایان، گوش دادن توجه کردن است که به معنای حواس جمعی است. زبان بدن افراد و نوع نگاهشان به شما را ارزیابی کنید. این به شما کمک میکند تا بفهمید آنها به چه اندازه اجتماعی و راحت هستند، تا کجا می توانید با انها پیش بروید و انواع سوالاتی که می توانید بپرسید را متوجه شوید. از طرف دیگر، توجه به جزئیات می تواند راه جدیدی را باز کند.
منبع: سایت کالم
ترجمه و تلخیص : گروه مطالعاتی پرنیان